Mirjam Schuurman 08-11-11 11:30:55

Deel 1:
Geachte heer, mevrouw,



Wij hebben een grote rijschool met 10 leswagend en dus hebben
wij ook leerlingen met ASS.



Wij zijn bekend met de procedures rondom de EV bij
autisme verwante stoornissen.

Mij is inmiddels duidelijk wat een leerling en ons zelf
te wachten staat. Maar daar ben ik pas achter gekomen nadat ik vele malen
overleg heb gehad met het CBR over de procedures. Het WAS dus wel onduidelijk!

Dus een tip voor rijschoolhouders is wel om je hier
uitvoerig in te verdiepen.

Mirjam Schuurman 08-11-11 11:30:06

Deel 1a:
De grootste problemen die wij tegen komen is het
volgende:




- de enorme wachttijden.

- de officiële brieven met ambtelijke taal die door een
leerling niet begrepen wordt. In deze brief wordt bijvoorbeeld vermeld dat de
leerling een beperkte geschiktheid krijgt van zoveel jaar. Dan is de datum van
de brief de ingangsdatum wat ons inziens ook al niet handig is. Zet er
duidelijk op geldig tot:

- De leerling dient bij ons de de eigen verklaring al
vrij vroeg in de opleiding in waardoor ook de medische procedure al vroeg
start. Het is de leerling niet bekend dat de eigen verklaring maar 1 jaar
geldig is. Dat wordt ook niet in de brief met beslissingen vermeld!! En het kan
natuurlijk zijn dat door omstandigheden het examen niet binnen het jaar behaald
is. Dat komt helaas wel eens voor. Bijvoorbeeld als iemand een tijdje tussen
door ziek is. Wij moeten er dus alert op zijn en de leerling er aan herinneren
dat de eigen verklaring weer opnieuw ingediend moet worden. En dat ze er op
vermelden dat er al een medische procedure opgestart is (het cbr start het nl
wel eens opnieuw op terwijl alles al onderzocht is!!!!).

- het bezoek aan de psychiater is duur en stelt niet veel
voor volgens de kandidaten. Er worden weinig vragen gesteld die van belang
lijken. Er zijn ook erg veel verschillen in de benaderingen.

Mirjam Schuurman 08-11-11 11:29:35

Deel 1b:De grootste problemen die wij tegen komen is het
volgende:


- de enorme wachttijden.

- de officiële brieven met ambtelijke taal die door een
leerling niet begrepen wordt. In deze brief wordt bijvoorbeeld vermeld dat de
leerling een beperkte geschiktheid krijgt van zoveel jaar. Dan is de datum van
de brief de ingangsdatum wat ons inziens ook al niet handig is. Zet er
duidelijk op geldig tot:

- De leerling dient bij ons de de eigen verklaring al
vrij vroeg in de opleiding in waardoor ook de medische procedure al vroeg
start. Het is de leerling niet bekend dat de eigen verklaring maar 1 jaar
geldig is. Dat wordt ook niet in de brief met beslissingen vermeld!! En het kan
natuurlijk zijn dat door omstandigheden het examen niet binnen het jaar behaald
is. Dat komt helaas wel eens voor. Bijvoorbeeld als iemand een tijdje tussen
door ziek is. Wij moeten er dus alert op zijn en de leerling er aan herinneren
dat de eigen verklaring weer opnieuw ingediend moet worden. En dat ze er op
vermelden dat er al een medische procedure opgestart is (het cbr start het nl
wel eens opnieuw op terwijl alles al onderzocht is!!!!).

- het bezoek aan de psychiater is duur en stelt niet veel
voor volgens de kandidaten. Er worden weinig vragen gesteld die van belang
lijken. Er zijn ook erg veel verschillen in de benaderingen.

Mirjam Schuurman 08-11-11 11:26:27

Deel 2:Dat een leerling onderzocht dient te worden vinden wij
geen probleem, er is nou eenmaal veel verschil in ASS. Ik ben wel van mening
dat er te veel natte vinger werk zit in het afgeven van een beperking van 1, 3
of 5 jaar. We hebben zelfs voorbeelden van onbeperkte geschiktheid met ASS. Wat
dan ook weer bijzonder is.

Bij examens ondervinden wij geen problemen. Het zijn
aangepaste examens, de leerling heeft tenslotte de medische procedure al
doorlopen.

De meeste van onze ASS klanten slagen in één keer. Soms
weliswaar met veel lessen.

Succes met het onderzoek.

Vriendelijke groet,

Mirjam Schuurman

Verkeersschool Frank Schuurman

een moeder 08-11-11 10:32:53

Mijn zoons hebben allebei hun rijbewijs gehaald zonder iets in te vullen. Hoeveel mensen hebben autisme zonder het te weten of die later pas een indicatie krijgen. Ik heb ook autisme en wist dit ook pas op m'n 50ste en heb alle rijbewijzen sinds m'n 18de

anoniem (er zij zoveel mensen 07-11-11 21:26:04

Al dertig jaar rij ik auto. Nog maar pas weet ik dat ik Asperger heb. Om het rijbewijs te halen heb ik destijds een paar keer van instructeur/rijschool gewisseld. Tot er één op het idee kwam om me een tijdje in een automaat te laten lessen. Zo kon ik de verschillende aspecten van het rijden goed onder de knie krijgen. Ik ben afgereden in een handgeschakelde auto.
Het leren gaat soms anders, het resultaat is hetzelfde: als je slaagt, ben je geschikt om te rijden.

Maaike van Buuren 02-11-11 14:45:58

deel 2xamen:


Als een kandidaat voor
een AA-examen wordt aangemerkt door de DPR dan zou het mooi zijn dat de
AA-examinator ook verstand zou hebben van de problemen van de kandidaat.
Bij mijn weten zijn alleen de faalangst-examinatoren bijgeschoold en juist
niet de AA-examinatoren.
Mooi zou zijn als er een
duidelijke manier in aanpak zou komen, afgestemd met de instructeur. Dus
overleg over manier van opdrachtgeven tussen instructeur en examinator.

Vervolg als rijbewijsbezitter:


ik ben niet tegen een
regelmatige keuring, maar dan alleen op papier: verklaring dat er geen
verandering is in medicijngebruik of psychische gezondheid. Dat is voor
meerdere ziektebeelden van toepassing en niet verkeerd.

Maaike van Buuren 02-11-11 14:45:15

Deel 1: Knelpunten CBR en autisme

Invullen EV:


veel kandidaten en ook
ouders zien ASS niet als een psychiatrische aandoening, dus vullen niets
in. Beter zou zijn als de kandidaat een Ja in kan vullen bij ASS dus
specifiek benoemen.
De hoge kosten voor de
keuring weerhouden kandidaten van het invullen
De huisartsen weerhouden
kandidaten ook vaak van invullen
instructeurs zouden
beter op de hoogte moeten zijn van de mogelijkheden/ voordelen van het
invullen van de EV.

Verwerking EV:


de verwerkingstijd
verschilt nogal

anoniem 02-11-11 14:43:33

Rijtest:


De verschillen tussen de
dpr's zijn erg groot. Sommigen laten kandidaten vier, vijf maal terug
komen, anderen kunnen in één of twee keer voldoende zien van de kandidaat.

Als een kandidaat terug
moet komen dan vraagt de DPR niet meer dan 5 a 10 rijlessen er tussen te
hebben, maar stellen wel een eis, bijvoorbeeld dat een leerling
kruispunten of afslaan moet beheersen. Dit is bij een 'standaard' leerling
al niet mogelijk, laat staan iemand die moeite heeft met het filteren van
informatie. De eisen zijn soms onredelijk en onuitvoerbaar. De DPR's
hebben te weinig kennis van het aantal lessen om iets voor elkaar te
krijgen.
De DPR's doen altijd wel
hun uiterste best, dat moet wel gemeld worden.
Mogelijkheid om bij
twijfel door de instructeur terug te keren naar de DPR, zelfs als er al
een besluit genomen is.

L. Ketting 30-10-11 17:09:52

Is autisme bij het autorijden echt een probleem?
Ik heb 10 jaar gewerkt als politieagent en heb veel en hard in de auto en de motor gereden. Na die 10 jaar was het wel op als Asperger, een diagnose die ik jaren later pas kreeg, maar ik mag gerust zeggen dat ik een uitstekend rijder ben. Ook was ik op het gebied van verkeer erg actief, wat achteraf logisch is omdat het verkeer alleen maar uit geschreven regels bestaat. Ideaal voor een Asperger als mij.
Het is dus wel mogelijk!

1 2 3 4 5
Zoeken
Terug naar homepage
 


-Telefonsich bereikbaar
-Snelle reacties
-Supersnelle SSD hosting
-Voor welke website een gepaste oplossing
-Al vanaf € 1,95 p/m
-Gratis verhuisservice
Klik hier en begin

-20+ jaar ervaring
-Grootste aanbieder van Nederland
-Gratis SEO-check
Klik hier voor gratis en vrijblijvend advies