charlew de vree 01-01-16 16:32:11

Hallo Tom Mulder, naar aanleiding van het artikel in de Telegraaf opnieuw je tram columns gelezen. Alles zo herkenbaar, daar ik in de periode 1963 tot 1965 ook dikwijls in de avond spits te vinden was bij het Centraal Station Amsterdam om opnieuw de blauwen op de lijnen 4, 5, 9, 13, 16, 24 en 25 te kunnen zien en dan natuurlijk het novum van die serie op de lijnen 1 en 2! Bedankt voor die prachtige serie artikelen!Ik wens je vooral gezondheid in 2016!Met vriendelijke groeten, Charles de Vree, Vinkeveen.

Rik Stel 19-11-15 12:09:04

Mooie serie foto's.
Groet Rik

 Daan 30-10-15 14:04:59

Het was niet alleen slecht staal dat gebruikt werd, de contructie was ook erg slecht. Er zaten zeer veel dubbelingen in de constructie welke zeer vocht gevoelig waren en daar dus heel snel gingen doorroesten.
Dubbelingen zijn plaatsen waar staat op staal zit.
Deurstijlen, torenconstructie, wagenbak zelf zat er vol mee.

Rik Bulterman 04-10-15 13:06:10

Wat een prachtige foto's! Ik ben vooral geinteresseerd in klassieke foto's van lijn 1. Zijn die soms ook te koop?
Met vr.gr. Rik

Lois Adam 23-09-15 10:10:21

Goedemorgen, heft lijn 3 in 1915 over de Overtoom gereden? Vriendelijke groet, Lois

Richard Rood 22-09-15 13:32:56

Bij kaart 3 heb ik nog een verbetering te melden.Het onderschrift Rooseveltlaan zou voorbarig zijn geweest als het een opname betrof van de voormalige Zuider Amstellaan, het domein van de vroegere lijn 8 en de huidige lijn 4. Het betreft hier een opname van de voormalige Amstellaan. Deze heette van 1946 tot in 1956 Stalinlaan en vanaf eind 1956, na de Hongaarse opstand, Vrijheidslaan. Niet voorbarig, doch foutief.
Met vriendelijke groet van Richard Rood

Guus Ruiter 08-09-15 22:26:16

Hallo Cor Fijma,Onder de W van "tramjargon" wachtwagen met een tweede toevoeging van ene J.Baan over het Surinameplein. Ken jij deze J.Baan? Er was n.l. in de jaren 60 ene meneer Baan die hoofd/ baas/ directeur/bedrijfsleider? was van de remise Havenstraat. Hij woonde ook in de bedrijfswoning op het terrein van de Havenstraat. Ik ken hem via mijn schoonvader die in die tijd werkte in de railwerkplaats en via mijn eigen bezoeken aan de Havenstraat als hulpje van Jantje Hobby, die in een VW pick-up busje alle remises afreed als een soort manusje-van-alles. We vervingen b.v. de borstels van de wasstraat voor trams. Onze chef op onze uitvalsbasis in de Tollensstraat was ene heer Kokernoot. Vele smeuïge verhalen kan ik over deze tijd vertellen (1962).

Henk van Oort 02-09-15 19:22:00

Op de foto met tram 6 op de Olympiaweg voor huisnummer 100 zie ik mijn ouderlijk huis op de eerste etage rechts van de straatdeur. In de erker is de hor te herkennen die er altijd in moest staan voor de frisse lucht. Het kleine kamertje was mijn slaapkamer. De dame die uit de voordeur naar buiten stapt zou best mijn moeder kunnen zijn. Helaas zijn de details niet goed zichtbaar. Dank voor deze schitterende foto waarop eigenlijk tram 24 gestaan zou moeten hebben natuurlijk!

 Paul Gellings 01-08-15 19:19:59



ODE AAN LIJN 25

Het is zomer en de rails liggen leeg
in de straten, draden van Ariadne
waarlangs je jarenlang dit doolhof
inkwam of uitging, geschiedenis nu

geschreven in bochten en wissels
dodenlijn tot ver in het oosten
maar later weer levensader naar
de horizon, azuur boven de Amstel
een zwembad, een stad die daar
ineens opnieuw kind was

zie er de wagens in filigraan nog altijd
doorheen gaan, hun metamorfosen
eerst hoekig en blauw, daarna ronder
toen stofzuigers vol chroom gevolgd
door ferryboten op verborgen wielen

over groene tapijten naar een glooiende
diepte van asfalt en een straat nauw
als een kamer vlak voor het eindpunt
talud met wachthuisjes, Märklin bijna
speelgoed van woensdagmiddagen
vervlogen in regen en wind

spooktram ten slotte op het laatste uur
van de dag, even eenzaam als alle lanen
en pleinen, vlakten en ravijnen waar
hij niet anders kon dan onvergetelijk
zoekraken in het donker
Paul Gellings




Marjan van der Raad 24-07-15 11:31:16

Geachte heer Wiersema,Mijn moeder, geboren in Amsterdam, vetrelde ons vaak over haar grootvader: Pendraad, die een paardentram/mestbedrijf aan de Overtoom bezat.Ik ben aan het zoeken naarmeer gegevens. Deze Pendraad zou behoorlijk welgesteld zijn geweest en mogelijk mede-oprichter van de Trammaatschappij? Dat zou dan eind 19e eeuw zijn.Misschien kunt u mijn overgrootvader traceren?Vriendelijke groet,Marjan van der Raad

1 2 3 4 5 > >>
Zoeken
Terug naar homepage
 
Dit gastenboek maakt gebruik van cookies om relevante advertenties te kunnen tonen