a. j. volger 12-08-07 19:56:46

Geachte Heer Fijma, Dank voor de mooie foto's van de vijftiger jaren, genomen aan het begin van de Meeuwenlaan, waar ik op nummer 19 vanaf 1946 tot 1964 heb gewoond. De foto van het Noord-Hollands koffiehuis met het bootje Bergman, is uit een tijd dat er wel vanachter het koffiehuis afgevaren werd naar Noord, maar dat gold in eerste instantie alleen voor de toeristen. Voor de niet-toeristen begon de overtocht aan de voet de brug die Damrak met Stationsplein verbindt. Dit tot eind vijftiger jaren. Vanaf wanneer precies ook voor de niet-toeristen de afvaart begon achter het koffiehuis weet ik niet, maar in 1958 was dat al wel het geval. U weet dit misschien nauwkeuriger dan ik. Heel hartelijk dank nogmaals voor deze kijk op de nabijheid van een ver verleden. Tony Volger.

Hans de Haan 12-08-07 19:56:06

Een mooi album over de bolkoppen. Bij het GVB werden deze trams nooit zo genoemd. Men had het over de "gelede wagens" en als het om series ging over de ཕ', de ཈', de ཝ'. de ཎ' en de ཌྷ" naar de aantallen van de serie. De tekeningen, die door het GVB in een eigen nummering werden opgenomen, waren aangegeven met de letter G voor de eerste serie. Voor de drieassers werd de letter D gebruikt en alle oudere tramtekeningen hadden de letter T als het om een wagen ging of W als het een stuk gereedschap was. De afwijkende tekeningen van de 2e levering kregen de letters 'GH' en de dubbelgelede wagens de code 'GL'. Heel logisch dus. Voor de bredere stuurstroomwagens was een volledig nieuwe serie tekeningen nodig. Toen is de codering 4G bedacht en zo verder. In de jaren ྌ en ྖ zijn veel tekeningen opnieuw gemaakt. Ook is het syteem om tekeningen te nummeren aangepast. Vooral de elektrische schema's zijn compleet vernieuwd. Daarbij zijn de tekeningen van de oudere series voorzien van de code 1G, 2G en 3G. Groeten van Hans de Haan

R. Halenbeek 12-08-07 19:54:44

Lijn 29 heeft in de jaren 1956-1960 wel degelijk gerden als voetbaltrams op lijn 9 vanuit remise Oude Achtergracht.Zijn hadden dan alleen het nummer 29 met de kleuren in de lichtbak, in de beugel bleef lijn 10 staan. en werden uitgevoer met spitstrams.Dit is wat ik weet vanuit mijn jeugd. Mijn opa was remisebeheerder aldaar.

Paul 12-08-07 19:53:51

Leuke site. Ben op zoek naar foto`s van de paardentram. Om precies te zijn eentje van een voorvader van mij. Mijn oma van 101 heeft het namelijk steeds over een foto van haar vader op de paardentram in Amsterdam. Hij was hiervan bestuurder. Het was een grote foto, die haar moeder aan een verzamelaar van paardentramspullen had gegeven. Wie weet iemand die meerdere foto`s heeft van paardentrammen? Paula

Erik Swierstra 12-08-07 19:51:36

Naam: Emailadres:
Met belangstelling heb ik de artikelen gelezen op de interessante website 'De blauwe pagina', over Amsterdamse tramgeschiedenis.

Hierop staan ook enkele links, waaronder een naar mijn artikel over de trams in de Rivierenbuurt (http://www.zuidelijkewandelweg.nl/trams/geschiedenis.htm).

Hierbij wil ik u ook attenderen op een artikel dat ik heb geleverd aan het Geheugen van West (http://www.geheugenvanwest.nl) over de tram naar Slotermeer (http://www.geheugenvanwest.nl/article-890-nl.html).

Voorts is ook op Wikipedia veel informatie te vinden over de Amsterdamse tram, zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Amsterdamse_tram. Hierop heb ik ook weer enkele links aangebracht naar artikelen in de website 'De blauwe pagina'.

Wellicht is het een idee om deze links toe te voegen aan het lijstje met links. Ik hoop u hiermee voldoende geinformeerd te hebben. Succes verder met de website.

J.P.Peemen 12-08-07 19:50:41

Hallo leuk dat ik eindelijk iemand heb ! die het helmaal zeker weet ! ik bracht als kind van zeven jaar de was naar me tante want mijn moeder had geen wasmachine , ik vond het altijd leuk want het koste een dubbeltje , maar ik ging altijd op het achterbalkon zitten op de waszak en als het dan een beetje druk was , gingen die oudere voor me staan , zodat de conducteur me niet zag ! en dan had ik me eerste dubbeltje al verdiend en als het op terug weg ook lukte was ik man in bonus en kon naar de ijsalon bij ons in de koningstraat , alleen in de winter was het koud want dan blies de wind er doorheen , of je kreeg een sneeuwbal naar binnen , maar ik heb het altijd leuk gevonden , bedankt voor het ophelderen , de groeten J.P.Peemen.

 Hans de Haan 12-08-07 19:49:25

Ik trof een foto van mijzelf aan op jullie website, als bestuurder van de 873 als lijn 11 op het Amstelstation tijdens de NVBS excursie in 1971. Ik kan eventueel mijn GVB-foto's beschikbaar stellen voor jullie site. Ze zijn intussen digitaal gemaakt. Laat even weten wat de handigste manier is om ze te sturen. Je kunt ze ook vinden op www.het-autobusarchief.eu door te klikken op het NZH-trambedrijf en dan op "foto's van Hans de Haan" Daar is een rubriek met GVB-foto's, naast de HTM, RET, RTM en NZH.

J.Bouwknecht 12-08-07 19:48:05

Leuke fotos van lijn 11, ik heb in de jaren 40 en 50 op de insulindeweg gewoond.vandaar.Is er ook iets dergelijks van lijn 3, bv eindpunt station.Ik woonde op het tweede gedeelte insulindeweg met vanuit het raam een wissel, waar lijn 3 enook lijn 11 wel eens rangeerden(beugelzwaaien)Ook uitzicht op lijn 3 en MP station

Peemen J.P 12-08-07 19:47:24

wat ik mij herhinner van lijn 11 is dat ik van de nieuwmarkt naar mijn tante in oost ging en dat de 11van het centraal station naar het javaplein ging en daar was de eind halte . gaarne een reactie !

Dick Blankennagel 12-08-07 19:45:38

Ik waardeer de blauwe pagina zeer. Het houdt mijn herinneringen levendig.

<< < 50 51 52 53 54
Zoeken
Terug naar homepage
 

Meer halen uit je website? Doe de gratis zoekmachine optimalisatie (seo) scan!